ניתוח עפעפיים בחורף או בקיץ?

מערכת שורש  טז אלול, תשעו  9/19/2016

אנחנו לקראת הישורת האחרונה של הקיץ ובקרוב משקפי השמש חוזרים לנרתיק. לקראת החורף הממשמש ובא יצאנו לבדוק האם זהו הזמן הנכון לבצע ניתוח עפעפיים. חזרנו עם תשובות מפתיעות.
.......................

ניתוח עפעפיים בחורף או בקיץ?

"זה נכון שניתוחים פלסטיים רצוי לעשות בחורף, בעונה בה אנו חשופים פחות לשמש וקרינתה חלשה יותר. " אומר ד"ר יפתח יסעור מומחה לניתוחי עפעפיים ומנהל תחום ניתוחי עפעפיים וארובת העין במרכז רפואי רבין. השמש לא עושה טוב לצלקות ובחורף הסיכוי שהצלקת תתרפא בצורה טובה גדול יותר. אבל ניתוח עפעפיים הוא יוצא דופן מהיבט זה, ולא כל כך חשוב האם אנחנו מבצעים אותו בחורף או בקיץ, בקור של אלסקה או בחום של קו המשווה". 

העפעפיים הרי מצויים במרכז הפנים, והפנים חשופות לשמש גם בחורף וגם בקיץ. אז מדוע זה לא משנה?

"הסיבה העיקרית היא שבניגוד לניתוחים פלסטיים אחרים כמו מתיחת בטן, מתיחת פנים וכו', הצלקות בניתוחי עפעפיים הן צלקות מסוות כמעט לחלוטין", מוסיף ד"ר יסעור. "ישנם סוגי ניתוחי עפעפיים שבהם גם אם מסתכלים בזכוכית מגדלת אי אפשר להבחין כלל בצלקות היות והניתוח נעשה דרך חתך פנימי. כך לדוגמא בניתוח תיקון צניחת עפעף (פטוזיס) שנעשה לאנשים עם עין קטנה שנראית עייפה, מחזקים את שרירי העפעף העליון כדי שהעין תראה פתוחה יותר ורעננה . בחלק גדול מהמקרים ניתן לבצע  ניתוח זה  דרך חתך בחלק הפנימי של העפעף העליון שאינו מותיר צלקת חיצונית כלל.

עוד דוגמא הוא ניתוח לתיקון שקיות מתחת לעיניים שבו מסירים את בליטות השומן שהן הגורמות  לשקיות. ניתוח כזה יכול להתבצע ,במקרים רבים, דרך חתך פנימי בלחמית העין שאינו מותיר צלקות חיצוניות. שיטה זו  גם בטוחה יותר עם פחות סיבוכים. יש מנתחים שגילו את הניתוח הזה רק לאחרונה וקוראים לו ניתוח "חדש". אבל למעשה המומחים לניתוחי עפעפיים (מומחיות הנקראת אוקולופלסטיקה) מבצעים את הניתוח בשיטה זו בהצלחה רבה  כבר יותר מ 30 שנה.

גם חתך חיצוני על העור ניתן לבצע  בצורה מסוות כך שאינו חשוף כלל לשמש. כך למשל בניתוח הרמת עפעפיים עליונים- פעולה בה  מסירים עודפי עור מעל העין, החתך נעשה בתוך קפל העפעף העליון. הצלקת שלאחר ניתוח מתחבאת בתוך הקפל,  היא אינה נראית  ואינה חשופה לקרינת שמש. בעיניים סגורות, מי שניחן בעין בוחנת במיוחד יכול אולי  להבחין בחתך בחודשים הראשונים, אבל הרי אנחנו לא מסתובבים ברחוב או בשמש בעיניים סגורות.

 פרט לצלקות מסוות ישנו גורם טבעי  שמסייע לכך שהצלקות מועטות והוא עובי העור. העור של העפעפיים הוא העור הדק ביותר בגוף האדם. במקומות מסוימים עוביו הוא עשירית המילימטר, דק יותר משקית ניילון. מתחת לעור ישנו מבנה אנטומי מורכב ביותר הבנוי מעוד 7 שכבות שונות ולכן רצוי שרק מי שהתמחה בניתוחי עפעפיים   ינתח באזור העין.  אבל מי שמתמצא באנטומיה ויודע את המלאכה  יכול לנצל את העובדה שחתך בעור דק כמעט ואינו מותיר צלקות ולהשיג תוצאות מצוינות.

"אני חושב שהדגש בניתוח עפעפיים לא צריך להיות על מועד הניתוח. הדגשים החשובים יותר הם בנושא בטיחות והשגת מראה טבעי. המפתח לבטיחות הוא בדיקה מדוקדקת של העיניים לפני הניתוח על ידי המנתח ולא אף אחד אחר, ובחירת מנתח בעל ניסיון בתחום. הדגש השני קשור להשגת תוצאה טבעית. תוצאה שאינה טבעית היא לא תוצאה טובה, גם אם העין נפתחה ונעלמו כל הקמטים. תוצאה טבעית והשגת הרמוניה עם יתר חלקי הפנים זו האומנות של מקצוע האוקולופלסטיקה (התמחות בניתוחי עפעפיים)".  

 

המאמר נכתב על ידי ד"ר יפתח יסעור, מומחה לניתוח עפעפיים. מידע נוסף בנושא ניתוחי עפעפיים תוכלו למצוא בכתובת: http://www.eyelidsurgery.co.il/eyelidsurgery